پلاسما تراپی چیست؟

پ

پلاسما تراپی روش درمانی است که امروزه از مدرن ترین روش‌های جوانسازی و شادابی پوست است. پلاسما نوعی گاز یونیزه شده و پر انرژی که از یون‌ها و الکترون‌های خنثی زیادی تشکیل شده است که آزادانه حرکت می‌کنند. برای بیان بهتر در مورد حالت پلاسما این‌گونه تصور کنید که در طبیعت سه نوع کلی حالت ماده وجود دارد. این سه حالت عبارت‌اند از جامد، مایع و گاز. جامد با گرفتن انرژی تبدیل به حالت مایع می‌شود و همچنین مایع با افزایش انرژی تبدیل به گاز می‌شود.

حال پلاسما از ماده حالت گازی شکل نیز انرژی بیشتری دارد. به عنوان مثال صاعقه نوعی حالت پلاسما را نشان می‌دهد. این حالت از ماده دارای دمای بسیار بالایی است و به طور قابل توجهی مستعد از دست دادن انرژی است چرا که دارای فشار پایینی است. در نتیجه در تماس با یک جسم سرد تر مانند بدن انسان انرژی آن بر بافت بدن تخلیه می‌شود.

پلاسما تراپی چیست؟

از این روش معمولاً به عنوان جایگزین بوتاکس انتخاب می‌شود. از روش پلاسما تراپی معمولاً برای رفع چین و چروک اطراف چشم و افتادگی پلک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاسما تراپی یا PRP نوعی روش سلول درمانی است. پلاسما حاوی پلاکت اتولوگ متمرکز است، که شامل سیتوکین است و به دلیل داشتن انرژی بالا پس از استفاده در نواحی موردنظر باعث از بین رفتن یا تصعید لایه‌های سطحی می‌شود.

رفع لایه‌های سطحی پوست باعث از بین رفتن پوست‌های شل مناطق موردنظر بدن می‌شود. عمل پلاسما تراپی باعث جمع شدن پوست نواحی زیرین و پوست اضافی می‌شود. این روش درمان بافت‌های نرم مانند پوست را تحریک می‌کند و به شادابی و جوانسازی پوست کمک می‌کند.

عمل پلاسما تراپی در حدود 10 الی 20 دقیقه انجام می‌شود و نیازی به بی هوشی ندارد و به صورت بی حسی موضعی انجام می‌شود. انجام عمل پلاسما تراپی معمولاً در چند جلسه انجام می‌شود ولی اگر چین و چروک‌ها اطراف چشم عمیق و کاری نباشد و ظریف و اندک باشند در یک الی دو جلسه تمام چین و چروک‌ها پوشش داده می‌شود.

 

پلاسما تراپی چیست؟

 

روش پلاسما تراپی عاری از هرگونه عوارض است. فقط گاهی بلافاصله بعد از عمل ممکن است تورم و التهاب در اطراف چشم وجود داشته باشد. در صورتی که تورم یا التهاب زیاد باشد می‌توان از یخ برای کاهش تورم استفاده کرد.

همانطور که گفته شد بیشترین کاربرد پلاسما تراپی برای درمان مشکلات چشمی مانند چین و چروک اطراف چشم و افتادگی پلک است. رفع افتادگی پلک علاوه بر این که نوعی عمل زیبایی محسوب می‌شود گاهی نیز می‌توان آن را درمانی ضروری به شمار آورد و آن زمانی است که افتادگی بیش از حد پلک باعث کاهش میدان دید می‌شود. افتادگی پلک ممکن است باعث بروز مشکلاتی دیگری مانند خستگی چشم، کم بینی و سردرد شود.

 

پلاسما تراپی چیست؟

 

انجام پلاسما تراپی چگونه است؟

قبل از انجام پلاسما تراپی باید محل موردنظر به طور کامل تمیز شود و از وجود مواد آرایشی و بهداشتی به طور کامل پاک شود. سپس به منظور بی حس کردن محل موردنظر بهتر است از کرم بی حسی موضعی در حدود 30 دقیقه استفاده کرد. سپس با استفاده از دستگاه مخصوص اقدام به عمل پلاسما تراپی به مدت 20 دقیقه پرداخت و پس از عمل نتیجه تا حد زیادی خود را نشان می‌دهد و فرد تغییر محسوس را مشاهده خواهد کرد.

پلاسما به دو حالت سرد و گرم وجود دارد. پلاسمای سرد یا NTP به دلیل کوتاه بودن قوس تابش فرابنفش آن نمی‌تواند دمای زیادی را به بدن منتقل کند. دمای این پلاسما در حد دمای اتاق است. از این نوع پلاسما در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود، که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضدعفونی کردن پوست برای رفع زخم جوش و آکنه و برخی بیماری‌های پوستی: این نوع از پلاسما باعث تغییر در میزان اسید موجود در سلول‌های عفونی، قارچی و ویروس‌ها می‌شود و باعث بهبود بسیاری از بیماری‌های پوستی خواهد شد.
  • از پلاسمای سرد برای درمان زخم ناشی از سوختگی و زخم بستر نیز بسیار استفاده می‌شود: این نوع پلاسما به دلیل اینکه دمای بالایی ندارد برای بهبود زخم حاصل از سوختگی بسیار مناسب است و همچنین باعث افزایش تشکیل سلول‌های سطحی پوست شده و باعث بهبود سریع و ترمیم آن می‌شود و هم‌زمان با بهبود زخم باعث ضدعفونی شدن آن نیز می‌شود.
  • پلاسمای سرد باعث افزایش جریان خون و رسیدن مواد موردنیاز به نواحی موردنظر می‌شود: این نوع پلاسما با نشر یون‌های مثبت باعث افزایش ضریب جذب اکسیژن شده و همچنین باعث افزایش جذب رطوبت و سایر مواد مفید برای پوست می‌شود. این مسئله باعث از بین رفتن خشک بودن پوست می‌شود و در رفع التهاب آن و شادابی پوست بسیار مؤثر است.
  • پلاسمای سرد در دندانپزشکی: پلاسما تراپی در حالت سرد عفونت دندان را نیز از بین می‌برد و از درد دندان می‌کاهد.

پلاسمای گرم نیز موارد بسیاری را شامل می‌شود که در ادامه به بیان آن پرداخته شده است.

پلاسمای گرم دارای درجه حرارت بالایی است و انرژی بالایی دارد. این پلاسما دارای آرک یا قوس بلندی است و در هنگام استفاده از آن به ویژه در درمان و جوانسازی چشم‌ها انرژی بالای آن باعث از بین رفتن بافت‌ها اضافی می‌شود. نحوه عمل این نوع پلاسما این‌گونه است که انرژی زیاد آن باعث سوختگی اندک یا ظریف در بافت می‌شود.

یعنی نحوه عمل این‌گونه است که ابتدا پلاسما افتادگی پوست و چربی اضافه را نابود می‌سازد و سپس باعث افزایش تارهای کلاژن شده که به بهبود و جوان سازی پوست و همچنین سفت شدن پوست کمک زیادی می‌کند.

در پلاسما درمانی هیچ‌گونه برشی در چشم به وجود نمی‌آید و اثری از بخیه و زخم بر روی پوست مشاهده نخواهد شد و به همین دلیل میزان عوارض آن حداقل است.

 

پلاسما تراپی چیست؟

 

پلاسما تراپی منع استفاده ندارد فقط در صورت داشتن بیماری‌های عفونی یا زخم در ناحیه موردنظر باید تحت نظر پزشک و با مشورت او این عمل را انجام داد. این روش برای افراد دارای پوست روشن بسیار مؤثر تر است. به گونه‌ای که افراد با پوست تیره ممکن است به نتیجه دلخواه خود نرسند.

این مطلب مفید رو با دوستان تون به اشتراک بگذارید

جهت خرید دستگاه لیزر موهای زائد با کارشناسان رکسانامد تماس بگیرید.

66389675 – 66886579