آشنایی با انواع دستگاه لیزر موی زائد

د

در این مقاله با انواع دستگاه لیزر موی زائد آشنا می شوید. دیر باز نظافت نقش بسزایی در زندگی انسان و بشر داشته و دارد. یکی از این موارد مرتبط با نظافت، حذف موهای زائد است که به عنوان نظافت شخصی بدن شناخته می‌شود. در قرن‌های گذشته روش‌های غیر الکتریکی و نوینی جهت از بین بردن موهای زائد اختراع شده است ولی در سال‌های اخیر لیزر درمانی به عنوان محبوب‌ترین روش برای درمان موهای زاید شناخته شده و به تایید سازمان غذا وداروی آمریکا نیز رسیده است.

تنها روش دائمی حذف موهای زائد لیزر موهای زائد است که به نوبه‌ی خود موجب منسوخ شدن تکنیک‌های معمول رفع موهای زائد شده است. لیزر موهای زائد برای نواحی مختلف بدن از جمله نواحی فوقانی چانه، لب، دو طرف صورت، زیر ناف و فرورفتگی ناحیه کمر، صورت، زیر بغل، بیکینی، پا و همچنین بدن مردان مناسب است و آسیبی به بافت و ساختار پوست و نمی‌رساند. با اینکه موهای زائد موهایی نسبت به موهای دیگر رنگ و پراکندگی بیشتری در سطح بدن و پوست دارند و از بین بردن آن ها دشوار است ولی استفاده از لیزر این کار را آسان و سریع کرده است.

تنها مشکل اصلی لیزر هزینه‌ی آن است ولی با نگاهی واقع‌بینانه می‌توان فهمید که این هزینه یکبار بار و برای همیشه پرداخت می‌شود. اثر بخشی لیزر به اثبات رسیده است و پس از لیزر، برخی موها ریزش دارند برخی دیگر از موها نیز در عرض دو هفته از بین می‌روند. البته این حرف بدان معنا نیست که در اثر لیزر همه موهای زاید به صورت دایمی از بدن می‌روند. ولی، حتی اگر پس از لیزر هم موها مجددا رشد داشته باشند، این تعداد بسیار کم خواهد بود و در اغلب موارد این موها غیر قابل تشخیص و کرکی هستند.

متخصصان پوست عقیده دارند احتمال اثربخشی لیزر زمانی که پوست بیمار روشن تر و موهای زایدش تیره تر باشند، بیشتر می شود. دستگاه‌های مختلفی برای لیزر درمانی به کار گرفته می‌شوند و دانستن تفاوت لیزر موهای زائد و مزیت هریک از آن‌ها امروزه دغدغه اصلی بسیاری از افرادی است که می‌خواهند از این روش بهره ببرند، که در زیر به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

سیستم لیزر الکساندرایت با طول موجه 755 نانومتر

استفاده از این لیزر اولین بار در سال ۱۹۹۱ آغاز گردید ماده‌ی اصلی این لیزر کریستال الکساندرایت و از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر جامد با محدوده نور قرمز مرئی محسوب میشود. این لیزر دارای ویژگی های منحصر به فردی اعم از طول موج و انرژی قابل تنظیم برای از بین بردن هر نوع مو است. لیزر الکساندرایت دارای طول موج 755 نانومتر است که در آن جذب بالای ملانین صورت می‌گیرد، بنابراین بخش‌هایی از بدن را همچون سینه و کمر که مساحت بیشتری دارند را می‌توان با این لیزر درمان کرد. گرچه لیزر الکساندرایت مجهز به سیستم خنک کننده مخصوص برای جلوگیری از سوزش است ولی میزان درد استفاده از آن به طرز قابل توجهی بیشتر از دیگر لیزرها است. از سوی دیگر درمان با لیزر الکساندریت برای افراد با پوست برنزه و یا پوست تیره مناسب نیست.

سیستم لیزر Nd- YAG با طول موج 1056 نانومتر

لیزر Nd- YAG یا پالس بلند روش بی‌خطر و موثر در از بین بردن طولانی مدت موهای زائد برای افراد با پوست تیره است. در این نوع لیزرها طول موج نزدیک به مادون قرمز بطور عمیق به پوست نفوذ و سپس توسط رنگدانه‌ی مو جذب می‌شوند یافته‌های جدید نشان می‌دهد این نوع لیزر بر بافت‌های اطراف تاثیری ندارد. از معایب لیزر ان دی یاگ این است که تاثیری بر موهای سفید یا روشن ندارد و تاثیر آن بر موهای نازک نیز کم است. درد این لیزر از دیگر لیزرها بیشتر است و خطر سوختگی، زخم، قرمزی، تغییر رنگ پوست و ورم وجود دارد.

سیستم نوری IPL یا E- LIGHT

آی پی ال یعنی سیستم‌های نور شدید پالسی که در اصل فلش لامپ‌های زنون هستند. این لامپ‌ها نور دارای طول موج متفاوت و غیر منسجم ایجاد می‌کنند که اثرات گوناگون بر ساختارهای مختلف پوست دارد. دستگاه E- LIGHT ترکیب دستگاه IPL و دستگاه RF یا رادیو فرکانسی است. دستگاه سولاری روش موثر برای برداشتن موهای زاید و جوان سازی پوست و روشن نمودن لک‌های صورت و جای جوش‌های صورت است. دستگاه سولاری با پالس نوری شدید برای حذف موهای صورت، پاها و پشت کاربرد دارد. دستگاه حذف موی آی پی ال سریع است ولی عوارض جانبی همچون قرمزی و تورم در محل درمان می‌تواند دیده شود.

افراد مناسب برای این لیزر افراد دارای پوست روشن و موی تیره می باشند، زیرا هدف سولاری پیگمان درون فولیکول مو است. از معایب این دستگاه به این است که روی موهای ضخیم و درشت موثر نیست در نتیجه برای برخی از نواحی بدن و انواع مو مناسب نیست. صرفاً مناسب پوست های روشن است و اثر آن نسبت به لیزر کمتر است و جزو وسائل تاریخ گذشته و کم طرفدار به شمار میآید.

لیزر سوپرانو آیس پلانتیوم (soprano ice Platinum)

این لیزر از نسل جدید سیستم حذف موهای زائد است. در حال حاضر کلینیک‌های پیشرفته حذف موهای زائد و پزشکان پیشتاز در سراسر دنیا از سوپرانو آیس پلانتیوم استفاده می‌کنند. با ادغام چندین تکنولوژی و طول موج متفاوت لیزر سوپرانو آیس به شما امکان درمان بدون درد را فراهم می‌کند. تکنولوژی موجود در این لیزر پوست برای زمان طولانی در طی دوره درمان خنک نگه می‌دارد و از سوختگی پوست جلوگیری می‌کند. تکنولوژی دستگاه لیزر سوپرانو آیس بر روی هر نوع پوست با رنگ‌های تیره و روشن جواب می‌دهد ولی برای پوست های خشک و شکننده مناسب نیست.

لیزر دایود

لیزرهای دایود رفع موهای زاید به طول پالس و انرژی قابل تنظیم کاربردهای وسیعی دارند. لیزرهای دایود با طول موج های 800 یا 810 نانومتر به صورت پالسی هستند. جذب طول موج های لیزرهای دایود در ملانین نسبت به لیزرهای الکساندرایت و یاقوت کمتر است ولی نسبت به سیستم نوری و ان دی یاگ بیشتر است. لیزرهای دایود عمق نفوذ بیشتری نسبت به الکساندرایت دارند و به خاطر پالس یکنواخت شان خطری ندارند. همانند سوپرانو آیس پلانتیوم خنک سازی سطحی را میسر می‌سازند. لیزرهای دایود قابلیت استفاده در پوست های تیره را نیز دارند و این دستگاه مناسب نژاد و پوست ایرانی است.

این مطلب مفید رو با دوستان تون به اشتراک بگذارید

جهت خرید دستگاه لیزر موهای زائد با کارشناسان رکسانامد تماس بگیرید.

66389675 – 66886579