لیزر دایود و مزایای آن

ب

بدون تردید از بین بردن موهای زائد امروزه دغدغه ی ذهنی بسیاری از افراد چه در زنان و چه در مردان است که به دنبال داشتن پوستی بدون مو هستند. که یکی از روش های موثر ز بین بردن موهای زائد استفاده از لیزر دایود است. در بسیاری موارد صرفاً داشتن موهای زائد باعث نارضایتی و ناراحتی می شود چرا که زدودن بدن از آن ها فرآیندی کسل و سخت و دشوار است به خصوص رفع موهایی زائد که در پا و زیربغل رویش دارند. شاید بسیاری از شما تا کنون جوابی برای این سوال که چگونه می توان از شر موهای زائد برای همیشه خلاص شد، پیدا نکرده باشید.

لیزرها دارای انواع و اقسام مختلف هستند و برحسب نوع و تاثیری که می گذارند قیمت های متفاوتی دارند، اما این نکته که با توجه به رنگ پوست شما کدام لیزر برایتان مناسب تر است، نیازمند داشتن اطلاعاتی است که در ادامه آن را برای شما عنوان خواهیم کرد. طرفداران لیزر درمانی امروزه بسیار زیاد است و به دلیل این تقاضا عرضه‌ی انواع مختلفی از لیزرها توسط برندهای مختلف شروع شده است. در این میان یکی از محبوب ترین و کم عوارض ترین انواع لیزر برای رفع موهای زائد لیزر دایود است.

لیزر دایود

قبل از اقدام به لیزر درمانی بایستی به دقت به رنگ پوست توجه داشته باشید، چرا که لیزری که مناسب رنگ پوست شما باشد، ممکن است اثرات جبران ناپذیری را بر روی پوست شما ایجاد کند. بنابراین قبلاً با پزشک خود مشورت کنید و هیچگاه یک لیزر را به افراد دیگر توصیه نکنید چون شاید دیگر اعضای خانواده رنگ پوست متفاوتی داشته باشند. در نتیجه لیزری که بتواند پرتوهایی ساطع کند که با هر رنگ پوستی متناسب باشد، می تواند بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این انجام لیزری که تاثیر دائمی و مثبتی را در طول درمان داشته باشد، مهم است. لیزرهای دایود لیزرهایی متداول هستند که این مشکل را حل کرده اند.

لیزر دایود جزو موثرترین لیزرهای موجود در بازار است. علاوه بر زیبایی بدنه‌ی این نوع لیزرنسبت به دیگر لیزرهای موجود در بازارسبک تر است. لیزرهای دایود برای از بین بردن موهای زائد افراد با رنگ پوست متفاوت می توانند مورد استفاده قرار گیرند. اکثر مصرف کنندگان لیزر دایود، از اثر آن در جلسه اول درمان شگفت زده و اثرات دائمی آن را پس از اتمام دوره درمان خود مشاهده کرده اند.

لیزرهای دایود عمل خود را به صورت پالسی انجام می دهند. تفاوتی که این لیزرها با لیزرهای دیگر، در پرتویی حاوی نور و گرماست که به طور مستقیم جذب فولیکول ها و رنگ دانه های مو می شود و در نتیجه فولیکول مو را تخریب می کند.

یکی از کارآمدترین منابع نوری که تاکنون ساخته شده اند لیزرهای دایود هستند. لیزرهای دایود به علت ساختاری جمع و جور و سبک تر در مقایسه با لیزرهایی که سازکارشان براساس تحریک فلاش لامپ است، برای مقاصد کلینیکی بسیار مناسب تر هستند. لیزرهایی همچون یاقوت، الکساندریت، ان دی یاگ، آی پی ال همگی دارای منبع فلاش لامپ هستند. بنابراین به نظر می‌رسد ظهور لیزرهای دایود یک تغییر و تحول اساسی در میان سیستم های رفع موهای زائد است که سازوکار آن ها براساس نور است.

در لیزرهای دایود رفع موهای زائد به صورت پالسی و با طول موج های 800 یا 810 نانومتر صورت می گیرد. در این لیزرها جذب این طول موج در ملانین تاحدی کمتر از لیزرهای الکساندریت و یاقوت و بیشتر از ان دی یاگ و آی پی ال است. به علت قابل تنظیم بودن طول پالس و انرژی لیزر دایود قابلیت استفاده در پوست های تیره را نیز دارد و برای نژاد ایرانی نیز مناسب است.

لیزر دایود در عمق بیشتری از درم نفوذ می کند و میزان زیادی از آن در فولیکول مو جذب می‌گردد. در نتیجه لیزر دایود نسبت به الکساندریت و یاقوت، اثر حرارتی و نابود کنندگی بیشتری را در مرکز فولیکول و سلول های بنیادی رشد مو، ایجاد می نماید. این دستگاه، با فرستادن نور هدایت شده خود به سوی محل انبار شدن ملانین موجود در ریشه هر مو، رنگدانه را مورد تهاجم قرار می دهد و نهایتاً متلاشی می نماید. مکانیسم تاثیر نور لیزر دیود بر روی ملانین یا رنگدانه مو فوتوترمولیز نام دارد که براساس این مکانیسم گرمایش برای نابود کردن مو به کار گرفته می شود.

خصوصیاتی همچون میزان نفوذ بالای لیزر دایود با طول موج 808 نانومتر، داشتن سیستم خنک کنندگی مناسب به منظور کاهش موثری دمای اپیدرم و کاهش احتمال آسیب های حرارتی و همچنین میزان جذب ملانین در این طول موج، این لیزر را در ردیف یکی از مناسب ترین انتخاب ها قرار می دهد که موجب افزایش سرعت درمان نیز می شوند.

مزایای لیزر دایود

  • نسبت به لیزر الکساندرایت دارای عمق نفوذ بیشتر است.
  • به خاطر پالس یکنواخت لیزر دایود رسیک کمتری دارد.
  • خنک سازی سطحی و قابلیت استفاده در پوست های تیره از دیگر مزایای آن است.

اقدامـــات قبــــل از لیــزر دایود

  • صورت قبل از لیزر آرایش پاک شود.
  • رعایت نظافت شخصی و دوش قبل از لیزر ضروری است.
  • سه روز قبل از اقدام به لیزر ناحیه ای که قرار است لیزر درمانی شود اصلاح شود.
  • یک ساعت قبل از لیزر نواحی حساس (بیکینی) با پماد لیدوکایین آغشته و جهت تسریع جذب و بیحسی با روکش نایلونی پوشانده شود.
  • سه ماه قبل از لیزر، نباید آفتاب گرفت یا از سولاریم استفاده کرد.

معایب لیزر دایود

پزشک متخصص باید تجربه ی لازم را در خصوص استفاده از لیزر دایود داشته باشد، در غیر این صورت برخی سوختگی سطحی یا در برخی موارد تغییر رنگ پوست رخ خواهد داد.

مراحل انجام لیزر دایود

برخلاف لیزرهای قبلی در روش لیزر دایود نیازی به عبور چند باره لیزر از یک ناحیه نمی باشد و بنابراین کار به سرعت انجام می شود. در عرض چند ثانیه، پالس های لیزری مو را گرم و رشد فولیکول های مو را متوقف می کنند و و در نتیجه زمان لازم برای لیزر درمانی کوتاه می شود. در خلال لیزر درمانی با دایود به طور همزمان تعداد زیادی از فولیکول های مو تحت درمان قرار می گیرند به این سبب لیزر دایود برای درمان قسمت بزرگتری از بدن مناسب است. معمولا در ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران که تحت درمان قرار می گیرند ۳ تا ۶ جلسه لازم است تا موهای زائد از بین برود.

این مطلب مفید رو با دوستان تون به اشتراک بگذارید

جهت خرید دستگاه لیزر موهای زائد با کارشناسان رکسانامد تماس بگیرید.

66389675 – 66886579