لیزر تحولی در ریشه کردن موهای زائد

م

موهایی که در نواحی مانند صورت، گوش‌ها، گردن، شکم و ناحیه تناسلی رشد می‌کنند و اغلب تیره رنگ هستند، موی زائد گفته می‌شود زیرا از بین بردن موهای زائد این نواحی کاری زمان بر و دشوار است و پس از از بین بردن موها، پس از مدتی موهای زائد رویش خواهند داشت. موهای زائد بدن از سن بلوغ شروع به رشد می‌کنند و همچنان رشد خواهند کرد.

بسیاری از مواقع آرزو می کنیم چه خوب می شد اگر موهای زائد در روی سر ما رشد می کردند در این صورت بسیار هم خوشحال می شدیم چون نیازی به کاشت مو و استفاده از دارو برای توقف ریزش مو نداشتیم. اما به هر حال این آرزویی محال هست و برای همه‌ی افراد چه زن و چه مرد بسیار ناراحت کننده و پر دردسر است. علل مختلفی در رشد موهای زائد دخیل هستند. یکی از این دلایل به دلایل ژنتیکی است یا به دلیل مصرف داروهای خاصی مثل هورمون ها یا استروئیدها. البته موهای زیر بغل، ناحیه شرمگاهی، دست و پا جزو موارد هورمونی نیستند.

گاهی اختلالاتی همچون بالا بودن هورمون مردانه‌ (آندروژن) یا تخمدان پلی کیستیک باعث بروز رشد موهای زائد می شود. در زمان حاملگی نیز در پشت لب بالا، چانه و گونه ها موهای ظریفی رشد می‌کنند که پس از زایمان اثری از آن ها نمی‎‌ماند که این خود به دلیل فعالیت هورمون ها در طول دوران بارداری است. در برخی بانوان موهای صورت پس از یائسگی زیاد می شوند که برای درمان آن ها در صورت لزوم و پس از مشورت با پزشک بایستی قرص های استروژنی مصرف کرد.

به هرحال روش‌های مختلفی برای از بین بردن موهای زئد وجود دارد که البته هیچ کدام از آن ها صد درصد دائمی نیستند.

لیزر تحولی در ریشه کردن موهای زائد

در زیر برخی از این روش های قدیمی را مرور می‌کنیم:

  • اصلاح موهای زائد با تیغ و اثرات نامطلوب آن بسیاری از افراد از این روش آسان، سریع برای پاها و زیر بغل استفاده می کنند. در این روش تصوّر افزایش رشد موهای زائد و ضخیم شدن آن ها امری غیر منطقی است چرا که تنها در این روش مو به صورت سطحی از بین می رود و ریشه‌ی مو باز به فعالییت خود ادامه می دهد. به عقیده ی متخصصان پوست و مو تیغ زدن موهای زائد موجب تغییر فاز آن ها از فاز درحال استراحت به فاز فعال می شود و به این دلیل است که قبل از لیزردرمانی از بیمار درخواست می شود موهای زائد را بتراشد. در ادامه به برخی اثرات نامطلوب اصلاح موهای زائد با تیغ اشاره می کنیم:
  1. تراکم بیش از حد موها به دلیل شکل نامناسب اصلاح
  2. خارش بدن پس از اصلاح با تیغ
  3. رشد سریع موها پس از یک حتی تا دو دهم میلیمتر
  4. تحریک مویرگ ها به دلیل از بین رفتن لایه سطحی پوست
  5. زبری بیش از حد موهای زائد
  6. احتمال بریدن پوست در هنگام اصلاح
  • بند انداختن موهای زائد اگر تعداد موهای زائد زیاد است بند انداختن دردناک ترین روش است، اما در غیر این صورت روشی مناسب است. معمولاً از موچین برای از ریشه درآوردن موهایی که در برخی نقاط صورت به صورت تک و توک وجود دارند یا برای برداشتن موهای ابرو استفاده می‌شود که می تواند به رشد دیر هنگام یا حتی عدم رشد دوباره ابروها کمک کند! از معایب بند انداختن به موارد زیر می توان اشاره کرد:
  1. ایجاد زخم در نواحی پر مو باعث می شود.
  2. آسیب به ریشه ی مو به دلیل کندن مداوم
  3. ایجاد اسکار، خارش و التهاب
  4. ایجاد عواض جانبی سرخی و التهاب پوست
  5. عفونت فولیکول مو
  6. تغییر در رنگدانه‌های پوست
  7. رویش مجدد بعد از سه تا هشت هفته از کنده شدن موهای زائد
  • استفاده از اپیلاتور و عوارض آن اپیلاتور با یک ردیف موچین مکانیکی دوار معمولا موهای زائد را تقریبا از ریشه خارج می کند. استفاده دراز مدت از اپیلاتور، می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:
  1. افزایش رشد درون پوستی مو به خصوص در خط بیکینی
  2. موجب ایجاد موهای زیرپوستی در افراد با موی فر و ضخیم
  3. ایجاد لکه های قهوه ای بعد از درآوردن جوش برای مدت طولانی و ایجاد ظاهر ناخوشایند
  4. موجب التهاب و سرخ شدگی و عفونت
  5. در موارد نادر اسکار (جای زخم)
  6. سوزش و تحریک پوست
  7. می تواند موجب التهاب فولیکولیت شود
  8. برای افرادی که موهای فر و یا پوست بسیار نرم دارند مناسب نیست
  • استفاده از موم گرم و عوارض آن استفاده از موم گرچه بسیار دردناک است ولی موم با یک حرکت سریع می تواند منطقه وسیعی از پوست را از موهای زائد پاک کند. مزیت این روش نسبت به تیغ زدن و اپیلاسیون این است که زمان بیشتری طول می کشد تا موها مجددا رشد کنند ولی این روش نیز دائمی نیست و عوارض خاص خود را دارد، که به شرح زیر هستند:
  1. ممکن است برخی از موها از ساقه قطع شوند نه ریشه
  2. تمیز نکردن محل ممکن است موجب بروز عفونت شود
  3. ایجاد جوش زیرپوستی به دلیل رشد مو در زیر پوست
  4. شل شدن پوست در اثر کشیدن
  5. سوختن و التهاب پوست در اثر گرما
  6. پسودوفولیکولیت و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
  7. رویش مجدد مو بعد از ۳ هفته
  • اسپره یا کرم‌ موبر برای موهای زائد استفاده از اسپره یا کرم‌ موبر بی دردترین روش برای رفع موهای زائد است و کاربرد آسانی دارد و در 10 تا 15 دقیقه می توان مقدار زیادی از موهای بدن را از بین برد. از معایب این روش به موارد زیر می توان اشاره کرد:
  1. بوی فاضلاب مانند حاصل از پوسیدگی مو توسط ماده شیمیایی
  2. رویش مجدد بعد یک تا دو هفته از کنده شدن موهای زائد
  3. کافی نبودن یک بسته برای دفعات مکرر
  4. سوختن بخشی از لایه پوست بر اثر زیاد ماندن
  5. تحریک، خارش و التهاب پوست
  6. سوزش در حین مصرف
  7. حساسیت های پوستی

لیزر تحولی در ریشه کردن موهای زائد

تمام روش هایی که در اینجا مورد بررسی قرار گرفتند برای حذف موهای زائد نیاز به تکرار هفتگی دارند و علاوه بر صرف هزینه و زمان، ایجاد عوارض پوستی از جمله خراشیدگی، حساسیت، زبری پوست، التهاب و جوش زیرپوستی از عوارض اجتناب ناپذیر آن هاست. بنابراین تنها راه درمان و از بین بردن تقریبا دائمی موهای زائد لیزر است. لیزر موها را از بین خواهد برد در نتیجه مویی نخواهد بود که احتمال رویش مجدد آن باشد، زیر پوست برود و ایجاد جوش یا لک کند.

این مطلب مفید رو با دوستان تون به اشتراک بگذارید

جهت خرید دستگاه لیزر موهای زائد با کارشناسان رکسانامد تماس بگیرید.

66389675 – 66886579