تفاوت دستگاه های لیزر دایود و الکساندرایت

ب

به دنبال پیشرفت سریع فناوری لیزر موهای زائد، تکنیک ها و لیزرهای متنوع و مدرن‌تری به بازار عرضه شده اند. در سال های اخیر نیز سازمان غذا و داروی آمریکا برای رفع موهای زائد، استفاده از لیزر را تایید کرده است، دقت در انتخاب لیزر در طول دوره درمان و توجه به تعداد جلسه‌های درمان، نوع رنگ مو و پوست شما و مورد استفاده می تواند کمک چشمگیر و دائمی برای کاهش رشد موی شما کند.

همه پزشکان از یک نوع لیزر استفاده نمی کنند. در درمان موهای ناخواسته لیزر‌های مختلفی به کار گرفته می شود هرچه طول موج کوتاه باشد مقدار جذب نور مخصوصاً توسط پوست تیره بیشتر می شود و در نتیجه عمق نفوذ لیزر کم می‌شود. لیزر‌های ان دی یاگ با طول موج بلند (Nd: YAG Laser Long Pulsed) مخصوص پوست های تیره هستند و به صورت ایمن‌تر و بهتر در این نوع پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه های آی پی ال (سولاری)و نوع مدرن تر آن E- LIGHT که در اصل فلش لامپ‌های زنون هستند و تمامی طول موج ها را شامل می شوند برای پوست های تیره بسیار دردناک تر خواهد بود. با استناد به یافته های جدید در حوزه ی لیزر درمانی دو نوع لیزر الکساندرایت و دیود برای پوست‌های روشن مناسب هستند و عملکرد بهتری و همچنین درد کمتری دارند. در ادامه به منظور درک و تشخیص هرچه بهتر این امر که لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت و دایود چه تفاوتی دارد،

بهتر نگاهی اجمالی به هر دو نوع دستگاه داشته باشیم. مختصر حاضر برگرفته از نتایج آزمایش های بالینی و تجربی است و به تفاوت لیزرهای الکساندرایت و دایود و برتری عملکرد هریک نسبت به دیگری می پردازد.

لیزر الکساندرایت چیست؟

لیزر الکساندرایت لیزری است طول موج و میزان انرژی آن قابل تنظیم است بنابراین این دو ویژگی از مهم ترین و منحصر به فردترین خصوصیات دستگاه الکساندرایت به شمار می‌روند. لیزر الکساندرایت برای رفع موهای زائد در انواع مختلف پوست به کار گرفته می ‌شود. نوع لیزر به کار گرفته شده در این دستگاه جامد است، محدوده‌ی آن در نور مرئی قرار دارد و طول موج آن به 755 نانومتر می‌ رسد. دلیل از بین رفتن موهای زائد در این دستگاه مربوط به جذب زیاد ملانین در طول موج به کار رفته است. برخی پزشکان این دستگاه را قدرتمندترین و موثرترین نوع لیزر برای موهای زائد می‌دانند. شایان ذکر است که لیزر الکساندرایت با داشتن سیستم خنک کنندگی از سوزش پوست جلوگیری می کند.

سیستم لیزر الکساندرایت با طول موج کوتاه خود، دستگاهی مناسب برای از بین بردن موهایی باریشه های کم عمق و کرکی و بور است. کاندیداهای مناسب برای این لیزر افرادی هستند که در کشورهایی مانند روسیه و آلمان زندگی می کنند. بنابراین اثربخشی این لیزر برای تایپ پوست های تیره تر پایین و برای بیمار درد آورتر خواهد بود.

لیزر دایود چیست؟

سیستم لیزر دایود عملکردی در طول موج 800 یا 810 نانومتر دارد. این طول موج بلند معایب طول موج کوتاه را ندارد و موجبات نفوذ عمیق تر به پوست را فراهم می کند و نقطه اثر آن در ریشه موهای تیره است. با استفاده از این طول موج در مدت زمان کوتاه تری نسبت به لیزر الکساندرایت نتیجه دلخواه حاصل می شود.

بنابراین از صدمه به پوست و تغییر رنگ پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین به طور مستقیم فولیکول پیاز مو هدف قرار داده می شود و اشعه با ملانین در اپیدرم پوست برخورد ندارد. عملکرد لیزر دایود بر روی موی ضخیم و تیره مناسب است. لیزر دایود ریشه موهای زائد را مورد هدف قرار می دهد بنابراین انتخاب مناسبی برای بخش پشت بدن و بیکینی است. در نتیجه لیزر دایود مناسب برای تایپ پوست افرادی است که در کشور ایران و اکثر کشورهای خاورمیانه زندگی می کنند. لیزر دایود در عین تاثیر فوق العاده، کمترین درد را برای این تایپ پوستی به همراه دارد.

لیزر دایود بهتره یا الکساندرایت

طول موج لیزر الکساندرایت از طول موج لیزر دایود کوتاه تر است و عملکرد لیزر الکساندرایت در طول موج 755 نانومتر صورت می گیرد. بنابراین لیزر دایود با دارا بودن طول موج بلندتر عمق نفوذ بیشتری دارد و به آسانی قادر است ریشه ی موهای تیره را هدف قرار دهد. تاثیر طول موج کوتاه تر روی پوست روشن به مراتب بیشتر از پوست تیره است. به دلیل داشتن نقطه ی هدف بزرگتر لیزر الکساندرایت می‌تواند نواحی بزرگتری را پوشش دهد مانند ران ها، پشت و روی سینه در آقایان. هر دو نوع لیزر دایود و لیزر الکساندرایت را به دفعات می‌توان در درمان موهای زائد استفاده کرد، ولی لیزر دایود جدیدتر و به روز تر از لیزر الکسانداریت است.

از آنجایی که لیزر دایود و لیزر الکساندرایت به طور معمول برای پوست های مختلف (I-IV) استفاده می شوند نتایج مربوط به یک آزمایش بالینی در خصوص مقایسه ی این دو نشان داد که حجم مو در هر دو نوع به طرز چشمگیری به سرعت بعد از آخرین مرحله درمان کاهش می یابد. که مقادیر مربوط به کاهش حجم مو در لیزر دایود 72.16درصد و برای لیزر الکساندرایت71.30 درصد بود. کاهش چشمگیر رشد مو 18 ماه بعد از درمان هنوز هم برای هر دو نوع لیزر وجود داشت که در لیزر دایود 73.71درصد و برای لیزر الکساندرایت1.90 درصد بود. این یافته ها حاکی از عملکرد بهتر لیزر دایود در مقایسه با لیزر الکساندرایت در دراز مدت در خصوص کاهش حجم مو پس از لیزر درمانی است.

براساس نظرسنجی صورت گرفته از بیماران در خلال لیزر درمانی،62.50 درصد اظهار داشته اند که گرچه درد کار با لیزر دایود نسبت به لیزر الکسانداریت کمی بیشتر است ولی این درد قابل تحمل است، اما قرمزی پوست و برجستگی پس از لیزر الکساندرایت به عنوان اثرات جانبی موقت در تمام بیماران پس از لیزر الکسانداریت گزارش شده است. همچنین با لیزر دایود در مدت زمان کوتاه تری نسبت به لیزر الکس نتیجه دلخواه حاصل می شود

بنابراین می توان اذغان داشت که با در نظر گرفتن عوارض جانبی درمان با لیزر الکساندرایت اعم از قرمزی پوست و برجستگی هر دو نوع لیزر الکسانداریت و دایود تقریباً عملکرد خوبی برای موهای تیره تر و گونه های مختلف پوست دارند ولی این عملکرد در لیزر دایود بهتر است، بنابراین بیماران لیزر دایود را ترجیح می دهند.

این مطلب مفید رو با دوستان تون به اشتراک بگذارید

جهت خرید دستگاه لیزر موهای زائد با کارشناسان رکسانامد تماس بگیرید.

66389675 – 66886579